ceturtdiena, 2015. gada 15. oktobris

Rīta mirklis / trūkst varoņu

/ Soģu grāmata 4; 5:1-13 / Tautai trūka vadoņu un tā joprojām darīja to, kas bija ļauns Tā Kunga acīs. Tanī laikā Dievs ielika soģus, kas  varētu atsvabināt tautu no laupītājiem, bet arī saviem soģiem tie neklausīja un netikli dzinās pakaļ citiem dieviem un pielūdza tos /Soģu 2:16, 18 /. Stāsts par Deboru, kura arī bija soģis, pēc konteksta redzams, ka tas ir pozitīvs tituls, kurš deva padomus deva taisnību un pravietoja. /4:4 / Israēlas bērni pie viņas griezās pēc taisnības. Var teikt, ka paradoksāla situācija, jo apkaitināts Dievs savai tautai uzsūta vajātāju Kānaāna ķēniņu, kas vajā tos 20 gadus un  varens varens ir, jo tam bij 900 dzelzs kara ratu. Domājams, priekš tiem laikiem, un arī varbūt mūsdienām, tas bija iespaidīgs skaitliskais pārākums un Bībele šur tur apraksta cilvēku bailes un bijību pretstatā šim kara aprīkojumam. Tātad, Debora pravieto uzvaru Israēlam ar Naftaļa cilts pēcteci Baraku kā izvirzīto karapulka vadoni. Bet, ir bet, kaut arī praviete, sieviete, Baraks saka, lai tad viņa nākot arī līdzi, citādi pats nemaz neiešot. Kāpēc tā, kam viņam vajadzīgs, lai pati soģe ietu viņam līdzi karā? Viņš pat apšaubot viņas izteikto vārdu, neko daudz nepanāktu, ka viņa būtu tam blakus. Neticība paredzētajam? Varbūt viņš ticēja viņai vairāk kā sev? Bet tas jau itkā būtu tikai normāli, ja pats būtu nepārliecināts, tam jau ir doti šie cilvēki pravieši un soģi, lai stiprinātu un iedrošinātu pārdabiskajā, ne tajā kas ikdienišķs vai pilnīgi ierasts. Sievietes loma šajā situācijas modelī- papildus tam visam, Debora saka, ka šis karaspēka virspavēlnieks tiks nodots sievietes rokās un viņai piederēs goda balva. / 4:9 / tālāk lasot redzams, ka šī sieva, kas kenieša Hebera sieva, iedur Siseram caur deniņiem telts mietiņu ka tas mirst. Divējādas sajūtas lasot šādu pastāstu. Cietsirdīgs risinājums, pirms tam, sagaidīts un aicināts sievišķīgā drošībā, viņas teltī un tad lauzta uzticība to nogalinot. Pāri visam, Dieva jau iepriekš paredzēts risinājums, ko pravieto Debora. Tātad, sanāk, ka tajā bija Dieva griba. Kaut kādā veidā, tas noteikti atsaucas uz mūsdienām, uz jezabeles garu uz matriarhātu, feminismu, ekumēnismu, globālo dzimumu līdztiesību, jeb vienkārši runājot uz sieviešu vadīšanas posmu. Jau sākumā pieminēju teikumu, ka tautai trūkst varoņu, liekas dīvaini, itkā Dievam nav problēmu atrast un nolikt cilvēku, Viņš taču tā dara diezgan bieži, pat Baraks tiek nolikts vest 10 tūkstošu karaspēku, bet līdzi viņam iet sieviete par nodrošinājumu un goda balva arī jāatdod sievietei. Interesants domu gājiens, itkā teksts pats norāda uz Barakas nepārliecinātību, kaut viņš arī spēcīgs vīrs, kas vīra vietā un spējīgs motivēt 10 tūkstošus vīru un cīnīt uzvaru. Kas ir ar mūsdienu vīriešiem un sievietēm? Kam pieder kura īpašības un kurš spēlē kura lomu? Pirms 100 gadiem nebij ārstu, juristu, mehāniķu vai rasētāju, nevienas sievietes, bet šodien? Kaut soģu grāmata saka ka tanī laikā jau sievietes parādīja varu ar mērķtiecīgu taktisku ienaidnieku neitralizēšanu. Nesen lasīju grāmatu par varu vīriešu rokās un tur bija apraksīts manis skartais temats, ka mūsdienās vīrieši ir aizrāvušies ar materiālo labumu uzkrāšanu un baudas meklēšanu. Vīrieši sākuši vairāk prasīt nevis radīt, kas būtu viņu īstwnais uzdevums. Kaut materiālā pasaule ir sievietes valstība. Šīs vīriešu lomas- ārstēšana, dziedināšana un mācīšana vairs netiek uztvertas kā dzīvesveids, bet gan kā profesijas, un kā līdzeklis naudas pelnīšanai. Tas viss ir iemesls šodienas situācijai. /Sela/ Tālāk, 5. nodaļa ir Deboras dziesma, kad šie ar Baraku uzvaru dziedāja. Vai tik atkal man gribas teikt ar Salamana vārdiem un nav nekā jauna zem saules, kas nebūtu jau reiz bijis...

1 komentārs:

  1. Diemzeli lai virietis spetu ko jedzigu radit ir vajadziga lidzas sieviete....Tas ir ideala varianta...Bet...

    AtbildētDzēst